Personbils utbildning

Personbil manuell & automat

Automatväxlad istället för manuellt växlad!

• Billigare
  • Roligare
  • Enklare
  • Snabbare
  • Trafiksäkrare

Om du senare vill häva villkoret automat görs detta genom ett nytt körprov (ingen ny teori eller halkbana). Vid detta körprov tittar Trafikverket i princip bara på hur växlings- och kopplingsarbetet utförs i olika miljöer (start i backe, påfart på motorväg, infart på större väg osv.).

Personbilsutbildningen består av:

• Grunder: där du får lära dig växla, styra, bromsa och manövrera bilen på plan mark och lutning. Du kör i mindre trafikerade områden.
  • Stadstrafik: där du lär dig placeringar, tillämpa regler och uppmärksamhet i mer trafikerade områden.
  • Landsväg och särskilda förhållanden: där du lär dig hur du ska bete dig på landsväg, motorväg, halt väglag, mörkerkörning.

Testlektion och planering av utbildning

Vi erbjuder Testlektioner till elever som vill se var i utbildningen de befinner sig. Förutsättningen för att kunna utföra en testlektion är att eleven har tidigare erfarenheter, till exempel privat körning eller hos annan trafikskola.

Planering sker i regel  i samband med din första körlektion, då får du en rekommendation paket eller upplägg. Slutplanering inför prov sker i regel” När läraren anser att du är redo, det menar att du ska ha gjort vissa moment i utbildningen, Kunna hantera bilen och visa din potential/mognad.

Boka Körlektioner

Receptionen och din trafiklärare hjälper dig att att planera hela din utbildning. Förutom att receptionen och din trafiklärare hjälper dig med bokningarna går det också bra att boka/omboka lektionerna via elevcentralen.

Språk

Vi erbjuder körlektioner på svenska, engelska, kurdiska, , kroatiska, bosniska och serbiska.

Avbokning

Ska ske senast kl 13:00 vardagen innan din bokade tid, annars kommer debitering ske till en kostnad som motsvarar lektionspriset.

Om du är missnöjd med något, skall du be att få prata med utbildningsledaren som ansvarar för utbildningen eller med skolchefen som är ansvarig för hela trafikskolan

Bilar vi har

VW Golf  manuell växlad

VW Golf R line Automatväxlad,

KIA NIRO EL BIL,  Automatväxlad

Kia Ceed SW Automatväxlad

Alla  bilar  är mycket lätt körda.

Körkortsutbildningen bygger på en kursplan som syftar till att körkortstagaren skall kunna uppvisa färdigheter i såväl teori som körning i trafik.

Övningskörning är ett måste innan man är redo för ett körprov, och ju mer man kan övningsköra desto bättre är det. Mängd träning är viktig och det är den som kan få körkortet att i slutänden bli så billigt som möjligt.

Vi på IKUS Trafikskola är medvetna om att alla inte har tillgång till privat handledare, men det ska inte behöva hindra någon från att ta körkort hos oss. Samtidigt kan du välja om du vill övningsköra med en kvinnlig eller manlig lärare. Vi har även en föra detta Trafikinspektör / Förarprov

Men om man har en handledare, ser vi gärna att han eller hon finns med i bilen vid de inledande körlektionerna hos oss.

När du godkänts teoretiskt och praktiskt hos oss, bokar vi tid för teori och uppkörning hos Trafikverket i Sollentuna eller  Jakobsberg. Vi kommer att följa med dig på provet.

Efter godkänt prov hos Trafikverket har du KÖRKORTET i din hand!

Alla är lika välkomna.